STE ŽE NAVELIČANI UTRUJENOSTI IN IZČRPANOSTI ZARADI ALERGIJE?

Utrujenost zaradi senenega nahoda pomeni, da pogosto ne morete zatisniti oči

Vsebino spletne strani je pregledal medicinski oddelek v podjetju Viatris marec 2022

POLLEN

Vsakdo se počuti bolje po dobrem spancu, vendar pa bolniki z alergijami pogosto ne dobijo dovolj spanca. Spanje je za vaše dobro počutje ravno tako pomembno kot pravilna prehrana in vadba. Koliko spanca potrebujemo, se razlikuje od osebe do osebe, a na splošno velja, da zdrave odrasle osebe potrebujejo med 7 in 9 ur spanja, otroci potrebujejo približno 9 do 11 ur in najstniki od 8 do 10 ur spanja. Ljudje smo edini sesalci, ki namenoma zamikamo spanje (samo še ena epizoda serije na Netflixu ali samo še ena skodelica kave), vendar pa lahko tudi vaši simptomi alergije zamaknejo spanje in vas celo zbujajo ponoči, zaradi česar ste podnevi utrujeni in razdražljivi.  

To se imenuje izčrpanost zaradi alergije ali utrujenost zaradi alergije. Pri takšnem občutju pa zagotovo niste sami; 6 od 10 bolnikov s senenim nahodom poroča o izčrpanosti zaradi alergije in 8 od 10 bolnikov poroča o dnevni zaspanosti.1

Zakaj potrebujemo spanje?

Spanje je pomembno zaradi dveh glavnih razlogov:

  1. Pomaga nam popraviti in obnoviti naše telesne organe, pomaga pri rasti mišic, popraviti tkivo in sintetizirati hormone.
  2. Igra ključno vlogo pri utrjevanju, konsolidaciji in obdelavi vseh informacij, ki so jih naši možgani prejeli skozi dan, kar pomaga, da lahko znanje, ki smo ga pridobili v službi ali šoli, ohranimo za poznejšo uporabo.

Simptomi alergije lahko motijo ta proces, zaradi česar boste imeli pomanjkanje spanja. Pomanjkanja spanja ne moremo nadoknaditi tako, da bi drugič spali dlje časa, zato je pomembno, da redno dovolj spite.

Kako seneni nahod vpliva na moj spanec?

Simptomi senenega nahoda lahko povzročijo: 2

  • težave pri tem, da zaspite,
  • nočno zbujanje,
  • prezgodnje zbujanje zjutraj ter
  • nespečnost (tj. težave pri tem, da zaspite, ali pogosto zbujanje).

Da pa so stvari še težje, so simptomi senenega nahoda pogosto ponoči še hujši. Zamašen nos (imenovan tudi nosna kongestija) je simptom, ki je najpogosteje povezan z motnjami spanja.3

Dodatne informacije o vplivu senenega nahoda na spanje

Simptomi senenega nahoda lahko prispevajo tudi k drugim motnjam, povezanim s spanjem, kot sta obstruktivna apneja v spanju (OSA)4 in smrčanje.5

Do obstruktivne apneje v spanju pride, kadar dihanje med spanjem poteka v kratkih intervalih in je večkrat prekinjeno. Pojavi se, ko se mišice v grlu sprostijo in ne zadržijo odprtih dihalnih poti med spanjem. Zamašen nos poveča tveganje za obstruktivno apnejo v spanju, saj povzroča zoženje zgornjih dihalnih poti. Tega se morda sploh ne zavedate, vendar pa je lahko nekoliko neprijetno za starše ali partnerje.

Do smrčanja pride, če se zožijo zgornje dihalne poti (kar se lahko zgodi, če imate zamašen nos zaradi senenega nahoda), kar pomeni, da je pretok zraka skozi nos omejen. Če je nos močno zamašen, pride do dihanja skozi usta (dihanje je pomembno!). Pravzaprav 6 od 10 bolnikov s senenim nahodom diha skozi usta.1 To lahko privede do smrčanja, saj zdaj zrak prehaja skozi usta in preko mehkega neba, kar povzroča vibriranje trdega neba in vsem znan in nevšečen zvok smrčanja!

Kakšne so posledice utrujenosti zaradi senenega nahoda?

Za osebe z izčrpanostjo zaradi alergije obstaja večja verjetnost, da bodo podnevi utrujene in prekomerno zaspane, zdelo se jim bo, da ne dobijo dovolj spanca in bodo uporabljale zdravila za spanje.2 Utrujenost zaradi senenega nahoda lahko tudi zmanjša vaše:

  • splošno dobro počutje,6
  • sposobnost običajne učinkovitosti pri delu,7
    • Seneni nahod ima večji vpliv na delovno produktivnost kot visok krvni tlak ali sladkorna bolezen tipa II.
  • sposobnost koncentracije in sposobnost shranjevanja informacij (tj. kognitivne sposobnosti),8
  • uspešnost v šoli,9
    • Pri otrocih s senenim nahodom obstaja večja verjetnost za padec ocen med ocenjevalnim obdobjem kot pri zdravih otrocih. Ta verjetnost je še večja, če se zdravijo s sedativnimi zdravili.
  • vaše razpoloženje,10
    • Osebe s senenim nahodom poročajo o tem, da se počutijo razdražljivo, nesrečno, depresivno in tesnobno.
  • sposobnost vožnje,11
    • Ugotovljeno je bilo, da simptomi senenega nahoda (vključno z utrujenostjo) poslabšajo sposobnost vožnje do enake mere, kot če bi imeli v krvi 0,05 odstotka alkohola, kar je v nekaterih državah zakonsko dovoljena meja.
  • Viri

    1. Jaruvongvanich V, Mongkolpathumrat P, Chantaphakul H, Klaewsongkram J. Extranasal symptoms of allergic rhinitis are difficult to treat and affect quality of life. Allergol Int Off J Jpn Soc Allergol. 2016;65(2):199-203. doi:10.1016/j.alit.2015.11.006.
    2. Roxbury CR, Qiu M, Shargorodsky J, Lin SY. Association between allergic rhinitis and poor sleep parameters in U.S. adults. Int Forum Allergy Rhinol. 2018;8(10):1098-1106. doi:10.1002/alr.22174.
    3. Stull DE, Roberts L, Frank L, Heithoff K. Relationship of nasal congestion with sleep, mood, and productivity. Curr Med Res Opin. 2007;23(4):811-819. doi:10.1185/030079907X178793.
    4. Cao Y, Wu S, Zhang L, Yang Y, Cao S, Li Q. Association of allergic rhinitis with obstructive sleep apnea: A meta-analysis. Medicine (Baltimore). 2018;97(51):e13783. doi:10.1097/MD.0000000000013783.
    5. Hiraki N, Suzuki H, Udaka T, Shiomori T. Snoring, daytime sleepiness, and nasal obstruction with or without allergic rhinitis. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2008;134(12):1254-1257. doi:10.1001/archotol.134.12.1254.
    6. González-Núñez V, Valero AL, Mullol J. Impact of sleep as a specific marker of quality of life in allergic rhinitis. Curr Allergy Asthma Rep. 2013;13(2):131-141. doi:10.1007/s11882-012-0330-z.
    7. de la Hoz Caballer B, Rodríguez M, Fraj J, Cerecedo I, Antolín-Amérigo D, Colás C. Allergic rhinitis and its impact on work productivity in primary care practice and a comparison with other common diseases: the Cross-sectional study to evAluate work Productivity in allergic Rhinitis compared with other common dIseases (CAPRI) study. Am J Rhinol Allergy. 2012;26(5):390-394. doi:10.2500/ajra.2012.26.3799.
    8. Hartgerink-Lutgens I, Vermeeren A, Vuurman E, Kremer B. Disturbed cognitive functions after nasal provocation in patients with seasonal allergic rhinitis. Clin Exp Allergy J Br Soc Allergy Clin Immunol. 2009;39(4):500-508. doi:10.1111/j.1365-2222.2009.03200.x.
    9. Walker S, Khan-Wasti S, Fletcher M, Cullinan P, Harris J, Sheikh A. Seasonal allergic rhinitis is associated with a detrimental effect on examination performance in United Kingdom teenagers: case-control study. J Allergy Clin Immunol. 2007;120(2):381-387. doi:10.1016/j.jaci.2007.03.034.
    10. Meltzer EO, Gross GN, Katial R, Storms WW. Allergic rhinitis substantially impacts patient quality of life: findings from the Nasal Allergy Survey Assessing Limitations. J Fam Pract. 2012;61(2 Suppl):S5-10.
    11. Vuurman EFPM, Vuurman LL, Lutgens I, Kremer B. Allergic rhinitis is a risk factor for traffic safety. Allergy. 2014;69(7):906-912. doi:10.1111/all.12418.

Zdravljenje alergije

V lekarni je na voljo veliko zdravil za zdravljenje alergijskega rinitisa. Ugotovite, katero zdravilo bi bilo lahko primerno za vas.

Več